a csuklóm| De Quervain szindróma?

A De Quervain szindróma nem más, mint a hüvelykujj feszítők csuklóban futó ínhüvelyének gyulladása. Igen fájdalmas betegség, amelynek nincs találó magyar elnevezése; így kell kiejteni: "dö kverven". Mindkét nemnél előfordul, de fizikai munkát vegző nőknél gyakrabban jelentkezik (a köznyelvben „háziasszony” betegségként is emlegetik). Főként fiatalokat és középkorúakat érint.

Leggyakrabban a túlerőltetés. A csuklót érő túlterhelés lehet klasszikus értelemben vett (pl. aktív sport vagy fizikai munka), de kiválthatják olyan aprócska mozdulatok monoton, sűrű ismétlései is, mint a számítógép billentyűzet vagy az egér kezelése.

A hüvelykujj feszítő inak közös ínhüvelye begyullad, hegesedik, majd beszűkül. Az ínhüvelyben az inak a heges szűkület miatt csak korlátozottan tudnak mozogni.

A pontos diagnózis felállítása érdekében nagyon fontos a röntgen, mivel a csuklónak ezen a területén az ínhüvelygyulladáson kívül számos más kórkép is hasonló panaszokat okozhat (beutalót a vizsgálatot végző orvos ad).

• A csukló hüvelyk felőli oldalán erős, szúró fájdalom.
  • Ugyanitt nyomásérzékeny, akár csontkemény duzzanat is megjelenhet.
  • Előfordul, hogy a hüvelykujj, csukló mozgatását hóropogáshoz hasonló hangjelenség kíséri.
  • A hüvelykujj feszítésekor, a csukló oldalirányú elmozdításakor a fájdalom még hevesebben jelentkezik (kézfogásnál pl. tipikusan előfordul).
  • A fájdalom miatt a beteg önkéntelenül kíméli a csuklóját, nem mozgatja eleget. Ez mikrokeringési zavart okoz az érintett területen, ami a gyulladásos szövetszaporulat folyamatos nagyobbodásához vezet. Legsúlyosabb esetben a duzzanat miatt a beteg meg sem tudja mozdítani a hüvelykujját.

Enyhébb tünetek esetén

A csuklót gipszsínben vagy más rögzítőben szokás pihentetni. A rögzítés időtartama általában 2 hét.

Hasznosak a gyulladáscsökkentő gyógyszerek, tapaszok is.

Mindezek mellett fontos a fiziotherápiás kezelés (mágneses vagy lökéshullám terápia). A kezelésekre általában 10 alkalommal kell elmenni (beutalót a vizsgálatot végző orvos ad).

Ha semmilyen kezelés nem használ

A műtét általában végleges megoldást jelent.

1. A beteg csukló vizsgálata után röntgenre, laborba és EKG-ra is el kell menni (beutalót mindenhová a vizsgálatot végző orvos ad).
  2. A beavatkozás végtagi érzéstelenítésben vagy rövid altatásban, egynapos sebészet keretében történik. A műtét során megszüntetik az ínhüvely fájdalmat okozó szűkületét és gyulladását.

4. Haza lehet menni a kötés meglazítása után. Otthon a kezet felpolcolni, a hüvelykujjat pedig finoman mozgatni kell.
  5. Varratszedésre jelentkezni kell 10-14 napon belül.
  7. Teljes gyógyulás a műtéttől számítva 2-3 héten belül várható az esetek többségében.

Dr. | A konzervatív (hagyományos) kezelésre nem reagáló panaszok esetén ne tartson a műtéttől; a végtagi érzéstelenítésben vagy rövid altatásban, kézsebész által elvégzett beavatkozás a rendkívül erős panaszokat is teljesen és véglegesen megszünteti. Forduljon hozzám bizalommal!

A csukló további betegségei: