Fáj/rendellenesen működik...

no_faj_a_keze_0.jpg

Dr. | Amennyiben már diagnosztizált kézbetegsége van (vagyis pontosan tudja, mi a baja, keresse ki a kézbetegségek listájából.) Ha viszont még nem tudja, mi lehet a gondja, olvasson tovább! Az alábbiakatban négy, viszonylag gyakran előforduló kézbetegségről talál leírást. Ha ezek közül bármelyik tünetet észleli magán, biztosan orvosi szakértelemre van szüksége!

1. | Észlelt tünet, elváltozás

• Az életminőséget jelentősen rontó, főleg éjszaka, alvást zavaró mértékben jelentkező, a kéz hüvelyk-, mutató- és középső ujját, esetleg a gyűrűsujját is érintő zsibbadás és fájdalom; utóbbi könyökig, sőt vállig is sugározhat.
  • Gyakori a kéz ügyetlensége, az ideg lefutásának túlérzékenysége, régebb óta tartó esetekben a hüvelykpárna ellapultsága.
  • Bár eltérő mértékben, de gyakran mindkét kézen tapasztalhatók a tünetek.

Carpalis alagút szindróma

2. | Észlelt tünet, elváltozás

• Valamelyik ujjat nehezebb mozgatni, olyan érzés, mintha "vastagabb" lenne, mint a többi.
  • Behajlítani, kinyújtani kellemetlen, főleg ébredés után. Napközben a tünetek általában enyhülnek, de teljesen nem múlnak el.
  • Előfordul, hogy kis csomó tapintható ki a tenyérben.
  • Jó esetben a betegség ebben a stádiumban megreked, és kéz mozgatáskor "csak" pattanó hangot ad ki - fura érzés, de nem fáj. (A probléma jelentkezhet több ujjban is, jellemzően cukorbetegség esetén.)
  • Amennyiben a betegség súlyosbodik, az érintett ujj erősen fáj, és a fájdalom kisugározhat a csuklóba, alkarba is. Legrosszabb esetben a beteg nem tudja mozgatni az ujját.

Pattanó ujj

3. | Észlelt tünet, elváltozás

• A betegség enyhe formájában a tenyérben vagy valamelyik ujj/ujjak tenyér felőli oldalán csomók keletkeznek a bőr alatt. A csomók nem fájnak, és nem akadályozzák a kéz mozgását.
  • Súlyosabb esetben „kötegek” jelennek meg a csomók mellett, az ujjat/ujjakat nehéz kinyújtani, a fogás nehézkessé válik.
  • A betegség legsúlyosabb, elhanyagolt formáiban az érintett ujjakat nem lehet kinyújtani, azok (általában a gyűrűs- és a kisujj) „belefekszenek” a tenyérbe, a kéz használhatatlanná válik. Az ujjak közti bőr begombásodhat, elfertőződhet, súlyos gyulladás alakulhat ki.

Mindezek az alábbi betegségre jellemzőek:

Dupuytren betegség (tenyéri hegesedés)

4. | Észlelt tünet, elváltozás

• Érzéskiesés („nem érzek semmit”), esetleg „villanyozó” érzés a könyökben.
  • A kisujjba és gyűrűsujjba sugárzó zsibbadás és fájdalom.
  • A zsibbadásos panaszok éjszaka kifejezettebbek, alvást zavaró mértékben jelentkeznek.
  • A kéz egyes izmai nem működnek jól, ezért az ujjak bizonyos mozgásai zavart szenvednek.
  • A kéz belső kisizmai sorvadnak, súlyos esetben a kéz szinte csontvázszerűvé válik.
  • A kisujjpárna ellapul, sorvad.
  • A kéz ügyetlenebb, sutább lesz, a kisujjat nem lehet behajlítani és a gyűrűsujj mellé zárni.

Mindezek az alábbi betegségre (is) jellemzőek:

Ulnaris alagút szindróma

Érdekel, hogyan lehet gyógyítani

Dr. | Amennyiben már diagnosztizált csuklóbetegsége van (vagyis pontosan tudja, mi a baja, keresse ki a csuklóbetegségek listájából.) Ha viszont még nem tudja, mi lehet a gondja, olvasson tovább! Az alábbiakatban két, viszonylag gyakran előforduló csuklóbetegségről talál leírást. Ha ezek közül bármelyik tünetet észleli magán, biztosan orvosi szakértelemre van szüksége!

1. | Észlelt tünet, elváltozás

• A belső (tenyér felőli) vagy külső (kézháti) oldalán először borsónyi méretű csomó alakul ki, ami akár dió nagyságúra is nőhet.
  • Sokszor nem fáj, csak zavaró a jelenléte.
  • Súlyosabb formájában azonban a csukló mozgatása, a csomó megnyomása fájdalommal jár.

Mindezek az alábbi betegségre jellemzőek:

Csuklótáji inhüvely-izületi ciszta (ganglion)

2. | Észlelt tünet, elváltozás

• A csukló hüvelyk felőli oldalán erős, szúró fájdalom.
  • Ugyanitt nyomásérzékeny, akár csontkemény duzzanat is megjelenhet.
  • Előfordul, hogy a hüvelykujj, csukló mozgatását hóropogáshoz hasonló hangjelenség kíséri.
  • A hüvelykujj feszítésekor, a csukló oldalirányú elmozdításakor a fájdalom még hevesebben jelentkezik (kézfogásnál pl. tipikusan előfordul).
  • A fájdalom miatt a beteg önkéntelenül kíméli a csuklóját, nem mozgatja eleget. Ez mikrokeringési zavart okoz az érintett területen, ami a gyulladásos szövetszaporulat folyamatos nagyobbodásához vezet. Legsúlyosabb esetben a duzzanat miatt a beteg meg sem tudja mozdítani a hüvelykujját.

De Quervain szindróma

Érdekel, hogyan lehet gyógyítani

Dr. | Amennyiben már diagnosztizált könyökbetegsége van (vagyis pontosan tudja, mi a baja, keresse ki a könyökbetegségek listájából.) Ha viszont még nem tudja, mi lehet a gondja, olvasson tovább! Az alábbiakatban két, viszonylag gyakran előforduló könyökbetegségről talál leírást. Ha ezek közül bármelyik tünetet észleli magán, biztosan orvosi szakértelemre van szüksége!

1. | Észlelt tünet, elváltozás

• Érzéskiesés („nem érzek semmit”), esetleg „villanyozó” érzés a könyökben.
  • A kisujjba és gyűrűsujjba sugárzó zsibbadás és fájdalom.
  • A kisujjpárna ellapul, sorvad.

Mindezek az alábbi betegségre (is) jellemzőek:

Könyök alagút (Cubital tunnel) szindróma

2. | Észlelt tünet, elváltozás

• A felkarcsont könyök felé eső végénél a két bütyökszerű kiemelkedés (csontdudor) valamelyike felett jelentkező heves fájdalom.
  • A bütyök nyomásra, terhelésre még jobban fáj.
  • A fájdalom intenzíven jelentkezhet nyugalmi helyzetben, alvás közben is.
  • A fájdalom a vállba, csuklóba is sugározhat.
  • Mindezek miatt nehezebb megfogni, megemelni bármit – a munkaképesség számottevően romlik.

Mindezek az alábbi betegségekre jellemzőek:

Teniszkönyök és golfkönyök

Érdekel, hogyan lehet gyógyítani

Dr. | A fenti listát hamarosan kibővítem a többi testrészt érintő, jellemző betegségek leírásaival.

Addig is, akár fájdalommal járó, akár "csak" a normál életvitelét zavaró mozgásszervi problémája van, forduljon hozzám bizalommal! Traumatológusként, kézsebészként biztosan tudok segíteni!