a könyököm | Teniszkönyök vagy golfkönyök?

A két betegség sok tekintetben hasonló egymáshoz, bár a teniszkönyök a golfkönyöknél gyakoribb. Mindkettő főként olyan fiatal ill. középkorú férfiaknál és nőknél fordul elő, akik a könyöküket fokozottabb igénybevételnek teszik ki.

Mindkét betegség a túlerőltetés következménye. A könyököt érő túlterhelés lehet klasszikus értelemben vett (pl. aktív sport vagy fizikai munka), de kiválthatják olyan aprócska mozdulatok monoton, sűrű ismétlései is, mint a számítógép billentyűzet vagy az egér kezelése.

A felkarcsont könyök felé eső végénél van két bütyökszerű kiemelkedés (csontdudor). Ezekre a dudorokra olyan inak tapadnak, amelyek az alkar izmainak mozgatásában vesznek részt. Az inak a dudorok csonthártyáján erednek.

A túlterheléstől az inak környékén gyulladás, csonthártyagyulladás, súlyosabb esetben meszes lerakódások alakulnak ki.

A sajátos tünetek alapján jól felismerhető, az orvos egyértelműen meg tudja állapítani.

• Teniszkönyök esetében a külső, golfkönyök esetében pedig a belső könyéki „dudor” (csontbütykök) felett jelentkező heves fájdalom.
  • A bütykök nyomásra, terhelésre még jobban fájnak.
  • A fájdalom intenzíven jelentkezhet nyugalmi helyzetben, alvás közben is.
  • A fájdalom a vállba, csuklóba is sugározhat.
  • Mindezek miatt nehezebb megfogni, megemelni bármit – a munkaképesség számottevően romlik.

Enyhébb tünetek esetén

A könyököt gipszsínben vagy más rögzítőben szokás pihentetni. A rögzítés időtartama általában 10-14 nap.

A merev rögzítésnél szabadabb mozgást tesz lehetővé, és gyakran elegendő is az ún. tapeing kezelés. Ezek a pántok (kineziotape) hasonlóak a ragtapaszokhoz – különböző színekben kaphatók, és egyre gyakrabban lehet őket látni, főleg aktív sportolókon.

Hasznosak a gyulladáscsökkentő gyógyszerek, tapaszok is.

Mindezek mellett fontos a fiziotherápiás kezelés (pl. ultrahang, iontoforezis, lökéshullám terápia). A kezelésekre általában 10 alkalommal kell elmenni (beutalót a vizsgálatot végző orvos ad).

Amennyiben a panaszok a fentiek hatására nem enyhülnek

Szteroid vagy hialuronsav injekciót is lehet a fájdalmas területre beadni. (A hialuronsav injekció újabb fejlesztés.)

Ha semmilyen kezelés nem használ

A műtét általában végleges megoldást jelent.

1. A beteg könyök vizsgálata után laborba és EKG-ra is el kell menni (beutalót a vizsgálatot végző orvos ad).
  2. A beavatkozás végtagi érzéstelenítésben vagy rövid altatásban, egynapos sebészet keretében történik.

A golfkönyök műtétje során - mivel nem lehet pontosan beazonosítani, hogy melyik hajlítóín felelős a tünetekért -, a heges, meszes, zsugorodott íneredéseket a csontbütykökről leválasztják. A fájdalmas feszülés így általában hamar megszűnik.

A teniszkönyök műtétje során szinte mindenhol ugyanazt az eljárást (az íneredések leválasztását) alkalmazzák. A leválasztás azonban inkább csak tüneti kezelésnek számít. Mivel a teniszkönyöknél egyértelműen beazonosítható, melyik hajlítóín felelős a tünetekért, Dr. Sallai Péter a betegség okát szünteti meg azzal, hogy a gyulladásért felelős feszülő ínt hosszabbítja meg az alkaron (ez az ún. Garden-műtét).

4. Haza lehet menni a műtéti sebben ún. drainnel. Otthon a kezet felpolcolni, a beteg könyököt pedig finoman mozgatni kell.
  5. Drainkivételre és kötéscserére vissza kell menni 2 nappal a műtét után.
  6. Végső varratszedésre jelentkezni kell 10-14 napon belül.
  8. Teljes gyógyulás műtéttől számítva 2-3 héten belül várható az esetek többségében.

Dr. | Operált betegeim jó része már a műtét utáni délután ill. másnap a jellegzetes könyöktáji fájdalom teljes vagy csaknem teljes megszűnéséről számol be. Különösen jellemző ez a kézsebészek által méltatlanul ritkán - de általam rutinszerűen - végzett Garden-műtét esetében, amelynek lényege a gyulladásért felelős feszülő ín meghosszabbítása az alkaron. Míg az elterjettebb ín leválasztás inkább nevezhető tüneti kezelésnek, az ínhosszabbítás a könyöktáji gyulladás okát szünteti meg. Forduljon hozzám bizalommal!

A könyök további betegségei: